Vorig jaar was ik er dan eindelijk echt helemaal klaar mee. Ik wil niet meer roken! Ik wil niet moeten roken, buiten in de kou moeten staan, zo ongezond zijn terwijl ik kinderen heb, zoveel geld daaraan uitgeven, mijn kinderen het beeld geven dat roken heel normaal is. Ik wil het allemaal niet meer.

Tijd voor een cursus

Dus het werd de hoogste tijd. Ik schreef mezelf en mijn man in voor een cursus stoppen met roken, want samen staan we sterk. Daar zaten we dan. In een bioscoopzaal met minimaal honderd andere mensen (dat is lekker verdienen zo’n cursus 😉). Klaar om vier uur lang naar het geklets van een ander te luisteren.

It’s messing with your mind

We kregen te horen wat er allemaal in sigaretten zit en wat ervoor zorgt dat je verslaafd raakt. Wat het met je hersenen doet en waarom het zo “moeilijk” is om te stoppen. Tijdens de eerste rookpauze (ja ja, je mag gewoon roken tijdens een cursus stoppen met roken) dacht ik ´oké, best interessant dit, maar dit gaat er echt niet voor zorgen dat ik na deze cursus niet meer ga roken’. Bij de tweede rookpauze begon ik toch te twijfelen en na de laatste rookpauze was ik helemaal overtuigd. IK WIL EN GA NIET MEER ROKEN! Zo apart, dit was ook precies wat die man vertelde hoe we er tijdens de cursus over zouden denken.

Onze mantra

Wat ons wel honderd keer in die cursus op het hart is gedrukt was: honger, vermoeidheid en stress. Deze drie dringen zijn cruciaal. Dit moet je de eerste weken te allen tijde VERMIJDEN. Dat werd dan ook onze mantra. Dus om mijn honger of meer zin in eten te stillen ging ik snaaien, nog meer als dat ik normaal doe 🙈. We deden zo min mogelijk de eerste tijd. Nergens druk om maken en zoveel mogelijk stress vermijden. En op tijd naar bed.

De eerste week was heel zwaar. Ik dacht er vaak aan en wilde graag roken.

Lees ook Irene haar blog over slaapproblemen.

Kleine monster

Dat kleine monstertje kwam wel twintig keer op een dag (zo werd de stem in je hoofd genoemd die vertelde dat je wilde en moest roken). Het gevoel dat ik iedere keer in mijn buik en keel had. Het gevoel dat je moet roken. Drie minuten, zolang blijft dat gevoel hangen. Dat moet je vol kunnen houden, dat moet iedereen kunnen toch? Omdat ik door de cursus precies wist wat me te wachten stond was het makkelijker om het vol te houden. Na die drie minuten was het gevoel weer weg. Iedere dag werd dat steeds wat minder (gelukkig had ik ook niet heel veel verleidingen om me heen). De eerste week was zeker niet leuk. Dat zonnetje in huis straalde niet meer zo. Gelukkig waren we beiden aan het stoppen waardoor je het minder door had dat de ander zo chagrijnig was. Oh dat moet wat zijn geweest voor de kinderen. Na drie weken heb je het moeilijkste gehad en word je nog maar heel weinig bezocht door het “kleine monster”. Soms komt dan het gevoel nog opzetten (voornamelijk als ik in gezelschap een wijntje aan het drinken ben), maar dat wordt met de weken/maanden steeds minder. Nu ben ik een half jaar verder en héél soms komt het gevoel nog opzetten, maar ik kan het ook zo naast me neerleggen. Ik ben nu toch wel overtuigd. Ik word echt geen roker meer!

Al die voordelen

Ik ben blij dat het gelukt is en ik zou ook nooit meer een roker willen worden. Naast dat het gewoon veel gezonder is heeft het stoppen met roken zoveel voordelen. Helaas heb ik die nog niet echt mogen ontdekken. Of misschien zie ik het zelf wel niet? Ik zal ze eens opsommen.

  • Je bespaart een hele hoop geld. Volgens de berekeningen zou ik toch minimaal € 100,- per maand moeten besparen… lekker shoppen dus. Nou dat was een mooie illusie. Niks shoppen of extra uiteten. Waar blijft dat extra geld? Hoe heb ik eigenlijk al die tijd kunnen roken, van welk geld?
  • Je huid wordt er mooier van en minder grauw. Ik zie het niet hoor. Mijn huid voelt niet zachter of anders aan en kleurverschil zie ik al helemaal niet. Hopelijk zien de mensen om mij heen het wel. Misschien dat al die gebroken nachten door de kinderen ook niet echt voordelig voor me huid zijn.
  • Je longinhoud wordt groter. Dit gaat natuurlijk wel heel geleidelijk, dus heb je kans dat je het zelf niet door hebt. Ik sport al een aantal jaar niet meer, dus mijn conditie is sowieso niet zo best. En als het nu dus al stukken beter is dan toen ik rookte dan was het een half jaar geleden toch wel bar slecht.
  • Je ervaart minder stress. Ik heb geen idee of het nou meer of minder is geworden. Het schijnt dat door het roken bij stress je stressniveau met 30% daalt, maar als je sigaret op is stijgt je stressniveau weer met 60%. Als roker wordt je dus alleen maar gestrester.
  • Je voelt je energieker. Dat zou heel goed kunnen. Zou ook door de Bullit kunnen komen die ik drink, maar daar ben ik sinds 1 januari ook mee gestopt dus dat moet goed komen.

Dus ik merk nog niet zoveel van de voordelen van niet roken en het enige “voordeel” van roken is voor mij helaas nu een nadeel geworden. Door het roken neem je niet zoveel calorieën op. Dus als je stopt gebeurt dat wel. Het stoppen met roken verving ik door te eten (sowieso een slecht idee) en nu de calorieën wel opgenomen worden gaat ook mijn gewicht omhoog. Verschrikkelijk, ik vind het zo erg, maar ook zo moeilijk om te stoppen met snaaien!

Ondanks dat ik de voordelen van het niet roken bij mijzelf niet terug zie ben ik wel heel erg blij dat het me gelukt is. Niet meer afhankelijk van sigaretten, geen slecht voorbeeld meer voor mijn kinderen, niet naar buiten moeten om te roken, niet meer naar rook stinken, gezonder leven. Nu ik niet meer verslaafd ben en het niet meer cruciaal is dat ik honger, vermoeidheid en stress vermijd wordt het ook tijd om te stoppen met snaaien en weer terug te komen op mijn oude gewicht. Ik heb de koelkast al vol liggen met komkommers, tomaatjes en wortels. Ik moet me er alleen nog toe zetten om dat te gaan eten.

Ik vind het zo lastig hè. Iemand nog goede tips? Wat zijn lekkere en gezonde dingen om te snaaien? Hoe kan ik het beste mezelf aanleren om te minderen met snaaien en voor de gezonde dingen te kiezen? Help!!!

Jody