sugar

Ik moet eerlijk bekennen dat ik echt wel een suikerverslaafde ben! Mijn dagelijkse glas cola, I love it! Ook ben ik echt een snoepkont, snoepjes en koekjes die gaan er ook wel in. Dit alles is natuurlijk niet heel gezond, daarom heb ik me de afgelopen jaren steeds meer verdiept in hoeveel suiker er nou in de dagelijkse producten zit. Waar ik voorheen een grootverbruiker was van frisdrank drink ik nu voornamelijk Spa met een smaakje waar helemaal geen suiker in zit. Want, dacht jij er vroeger over na bij je blikje Fanta dat je 10 suikerklontjes op drinkt!? De bewustwording omtrent suiker komt gelukkig steeds meer. Supermarkten informeren beter en breiden het assortiment uit.

Toch merk ik dat veel mensen nog niet beseffen hoeveel suiker er nou in voeding zit en hoe makkelijk de dagelijkse suikerinname te minderen is zonder dat je alleen maar sla en noten eet! In dit artikel laat ik zien hoeveel suiker er in dagelijkse (kinder)producten zit en wat je als alternatief kan gebruiken.

Zuiveldrankjes- en producten

Fristi

Een drinkpakje Fristi bevat 15,6 gram suiker. Dat zijn vier suikerklontjes. Fristi verkoopt ook een pakje waarop staat dat er geen suiker is toegevoegd. Dit betekent echter niet dat er geen suiker in zit! Hier zit namelijk 8 gram suiker in per drinkpakje, dat zijn twee suikerklontjes.

Chocomel

Een drinkpakje Chocomel (halfvol) bevat 23,4 gram suiker. Dat zijn bijna 6 suikerklontjes.

Optimel

Op de verpakking van Optimel Langlekker drinkyoghurt staat dat er 0% vet in zit. Dit zegt echter nog niets over het suikergehalte want het bevat per drinkpakje 7,6 gram suiker. Dat zijn bijna 2 suikerklontjes. Toch is het een stuk gezonder dan bijvoorbeeld Fristi en Chocomel.

Melk

Optimel is dan misschien wel een relatief gezonde keuze, maar de meest gezonde keuze in de categorie zuivel blijft toch ons oude vertrouwde glaasje melk. Maar ook in gewone halfvolle melk zit suiker. In 200 ml (dit staat gelijk aan de hoeveelheid in een drinkpakje) halfvolle melk zit 8 gram suiker. Dat zijn twee suikerklontjes! Wel zit er in halfvolle melk minder vet en kunstmatige ingrediënten waardoor het toch wel een stuk gezonder is.

Vruchtensap en frisdrank

Appelsientje

De appelsap van Appelsientje bevat 20,6 gram suiker per 200 ml/een drinkpakje. Dit zijn iets meer dan 5 suikerklontjes.

Karvan Cévitam

Dacht je dat ranja enkel water met een smaakje en dus een gezonde keuze was? MIS! Een glas aanmaak ranja van Karvan Cévitam bevat 18,5 gram suiker per 200 ml. Dit zijn 4,5 suikerklontjes.

Coca Cola

In een glas Coca Cola zit 21,2 gram suiker. Dit staat gelijk aan 5,5 suikerklontjes. Ik ben hier weer uit gegaan van 200 ml om de verschillen goed duidelijk te maken, echter zit er in één blikje Coca Cola 330 ml en dus doorgerekend 35 gram suiker).

DubbelFrisss Bronwater met Fruitsap

In 200 ml DubbelFrisss Bronwater met Fruitsap zit 1,8 gram suiker. Dit is bijna een half suikerklontje. Daarom wint Dubbelfris in deze categorie.

Wil je jouw kind een drankje aanbieden waar helemaal geen suiker in zit? Die zijn er ook zeker wel, maar dan zit je al snel in de water categorie.

Broodbeleg

Nutella

De chocoladepasta van Nutella bevat 8,6 gram suiker per portie (een portie is 15 gram zoals vermeld op de site van AH). Dit zijn iets meer dan 2 suikerklontjes. Dat is best veel toch! Hoeveel boterhammen eet jij op een dag?!

Hagelslag

De Venz Chocoladehagel melk bevat 13,8 gram suiker per portie (een portie is 20 gram zoals vermeld op de site van AH). Dit zijn bijna 3,5 suikerklontjes op je boterham.

Jam

De AH Extra Jam aardbei bevat 9 gram suiker per portie (een portie is 15 gram zoals vermeld op de site van AH). Dit is iets meer dan 2 suikerklontjes, jam is dus net als het andere zoete beleg niet zo gezond!

Cereal

Cereal is een merk dat suikerbewuste voeding maakt. Ze hebben koekjes, chocolade maar ook broodbeleg. Daarom adviseer ik dit als goed alternatief! Kies je bijvoorbeeld voor de jam van Cereal, deze bevat 1 gram suiker per portie, dat is een kwart suikerklontje.

Babyproducten

En dan heb je nog de échte babyproducten. Deze producten zijn speciaal voor de allerkleinsten gemaakt, dus die móéten wel gezond zijn… Toch?

Toetjes

Nestlé Dreumesvla bevat 9,4 gram suiker per bakje, meer dan 2 klontjes suiker. Deze mag je je baby geven vanaf 8 maanden vertelt de verpakking. Als ik kijk naar Danoontje (die je overigens pas vanaf 1 jaar aan je dreumes mag geven) zit daar 12 gram suiker in: 3 suikerklontjes in één bakje!!

Zelf geef ik Boris altijd kwark met daarin een schepje jam van De Kleine Keuken er van uitgaande dat ik een halve portie (zoals bovenstaand vermeld, 1 portie = 15 gram) gebruik, krijgt hij incl. de kwark ongeveer een half suikerklontje binnen.

Koekjes

Nijntje babybiscuits bevat 1,3 gram suiker per koekje, dat valt mee, een kwart suikerklontje. In de speltkoekjes van De Kleine Keuken zit dan weer 2,2 gram suiker, een half suikerklontje, tot mijn verbazing. Wel staat er dan bij dat het geen geraffineerde suikers zijn. Maar dat is weer een andere discussie.

Als gezonder alternatief kun je baby rijstwafeltjes geven, deze bevatten 0,0075 gram suiker per stuk! Let er wel op dat je rijswafels voor baby’s haalt. Deze bevatten geen zout, de reguliere rijstwafels bevatten best veel zout.

Ik hoop dat ik je aan het denken heb gezet en dat je de volgende keer in de supermarkt toch eens op de verpakking kijkt en misschien een alternatief pakt. Spreekt het je toch niet aan om de alternatieve producten te gaan gebruiken, vaak zit er tussen de verschillende merken ook nog verschil, daar zou je dan nog naar kunnen kijken!

Oh ja, in mijn onderzoekje heb ik bewust geen lightproducten bekeken. Zelf gebruik ik dit nooit omdat ik het niet lekker vind en ik van mening ben dat dit slechter is dan wat suiker binnen krijgen. Ook al zegt het Voedingscentrum dat het een veilige zoetstof is, lees ik ook veel andere berichten. Bijvoorbeeld op Jesse van de Velde en Energieke Vrouwen Academie.

Sanne
1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *