Komend weekend is het weer zo ver; de klok mag een uur vooruit gezet worden. Hoewel ik uit kijk naar het voorjaar, de zomerse temperaturen, zonder jas naar buiten, buiten eten, op het terras zitten… is het moment van de zomertijd sinds de kinderen er zijn niet vanzelfsprekend reden tot juichen. En dat is niet alleen omdat we een uur inleveren. 

Don’t mess met het slaapritme

Slapen is heilig! Zodra je kids krijgt wordt slapen opeens een onderwerp waar je (on)bewust non-stop mee bezig bent. Je bent intens aan het genieten als slapen geen issue is en je kleintje binnen no-time van 7 tot 7 slaapt. Of het is elk slaapje maar afwachten of het gaat lukken. Ergens daartussen in ben je bezig met het ontdekken van een slaapritme of je probeert er uit alle macht geen nadruk op te leggen (wat vervolgens niet lukt natuurlijk) omdat een slaapritme ver te zoeken is. Heb je hem eenmaal gevonden is er wel weer iets wat dat ritme verstoort; een sprongetje, ziek zijn, tandjes, dromen of… DE ZOMERTIJD!

Het scheelt maar een uurtje, maar voor sommige kids (en daardoor ook voor hun ouders) kan dit grote gevolgen hebben. Het biologische klokje denkt dat het nog tijd is om te slapen terwijl de dag eigenlijk al zou moeten beginnen. Schijnbaar duurt het ongeveer een week voordat je kindje hieraan gewend is. Dat is nog te overzien. Maar hoe help je je kleintje (en dus jezelf!) erdoorheen? Ik zocht het op.

Tips

Bedtijd verschuiven

Het kan helpen om de bedtijd in stapjes te verschuiven (met bijvoorbeeld 15 minuten). Dit helpt vooral als je (uit ervaring) weet dat je kleintje moeite heeft zich aan te passen aan een nieuw ritme. Dit betekent wel dat je een paar dagen voor het verschuiven van de klok moet beginnen. Aan de bak dus…

Licht

Donkere gordijnen die geen of weinig licht doorlaten helpen het lichaampje denken dat het tijd is om te gaan slapen. Andersom, helpt het ook om de gordijnen ’s ochtends op tijd weer open te doen waardoor er voldoende licht binnen komt. Op deze manier went de biologische klokt sneller aan het nieuwe ritme.

Bed/slaapritueel

Houd vooral het vaste bed/slaapritueel aan, daaraan zal je kleintje herkennen dat het tijd is om te gaan slapen en wakker te worden.

Rust

Een tip voor iedere avond, maar met het vooruit zetten van de klok extra belangrijk; voorkom wilde spelletjes en veel lawaai en actie vlak voor het naar bed gaan. Doe rustige spelletjes en lees een verhaaltje voor het naar bed gaan. Zo valt je kind makkelijker in slaap.

Lees ook: De nachtangsten van mijn dochter

Lees ook: Die ellendige #@&$ speen!

Uitleggen

Is je kind al wat ouder leg dan uit wat het ingaan van de zomertijd inhoudt; de klok gaat een uur vooruit en daarom slapen we vannacht een uur korter. Vertel ook dat het ‘s ochtends langer donker blijft en ’s avonds langer licht.

Geruststelling, het overgrote deel van de kinderen schijnt zich redelijk gemakkelijk aan te passen aan het nieuwe ritme 😉 en anders moeten deze tips je er vast doorheen helpen.

Bronnen:   Ouders.nl jmouders.nl mamaenzo.nl

Muriël